کاربرد هوش هیجانی | آکادمی ارمغان
محسن بلنج

کاربرد هوش هیجانی | آکادمی ارمغان

احسان رفیعی 1399/01/23 110

در مقالات قبل ، تعاریف ساده از هوش هیجانی داشتیم و در این مقاله به صورت خلاصه  در مورد کاربردهای هوش هیجانی صحبت خواهیم کرد

وقتی بحث از آموزش هوش هیجانی است، معمولاً لازم نیست افراد را درباره‌ی اهمیت هوش هیجانی، متقاعد کنید.

تقریباً همه، حتی قبل از آشنایی با جزئیات هوش هیجانی، قانع هستند که هوش هیجانی مهم است و می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی و نیز تسهیل پیشرفت و موفقیت شغلی شود.

هوش هیجانی یعنی دیدن و فهمیدن و به کارگرفتن هیجان‌ها

اگر بخواهیم هوش هیجانی را به زبان ساده تعریف کنیم، می‌توانیم چنین بگوییم:

هوش هیجانی، یعنی شناختنِ احساسات و هیجاناتِ خودم و دیگران و استفاده‌ی سازنده از این شناخت.

این تعریف با تصور عمومی از هوش هیجانی فاصله دارد:

ما معمولاً تصویری که از یک فرد با هوش هیجانی بالا در ذهن داریم، چنین است:

فردی خوش‌برخورد، اجتماعی، با اعتماد به نفس بالا و خوش‌بین به آینده.

حتی بسیاری از آزمون های هوش هیجانی هم، همین ویژگی‌ها را در ما می‌سنجند و به عنوان EQ اعلام می‌کنند.

در حالی که آن تعریف، الزاماً به این تصویر منجر نمی‌شود.

جان مایر که در کنار پیتر سالووی، نقش مهمی در توسعه هوش هیجانی داشته، در کتاب On Emotional Intelligence این نکته را به زیبایی بیان می‌کند:

کتابهایی که مفهوم هوش هیجانی را ترویج کردند، آن را به صورت مجموعه‌ای از صفات شخصیتی مانند خودآگاهی، خوش‌بینی و تحمل شناساندند.

اما مجموعه‌ی متنوعی از صفات شخصیتی، اگر چه می‌تواند تحسین‌برانگیز باشد، نمی‌تواند به عنوان هوش هیجانی در نظر گرفته شود.

وقتی صفت‌های خوب و مثبت را کنار هم می‌گذاریم، باید تاثیر آن‌ها را هم بر یکدیگر ببینیم.

به عنوان مثال، هنوز درباره‌ی نقش خودآگاهی [به عنوان یک مولفه هوش هیجانی] بر قدرت رهبری اتفاق نظر وجود ندارد. خصوصاً این‌که خودآگاهی در شکل شدید خود، می‌تواند موجب کاهش عزت نفس شود و خود عزت نفس، در رهبری قدرتمند، نقش مهمی ایفا می‌کند.

بنابراین، نمی‌توانیم به سادگی مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را به عنوان یک ویژگی مثبت جدید تعریف کنیم؛ یا لااقل هوش هیجانی به این شکل تعریف نمی‌شود.

نشانه‌هایی از نیاز به تقویت هوش هیجانی
هرگز با یک رویداد یا یک ویژگی، نمی‌توانیم نتیجه‌ی کلی بگیریم.

مثلاً چون یک مدیر، متوجه نشد که کارمندش امروز مشکل خانوادگی دارد، بگوییم قطعاً هوش هیجانی آن مدیر پایین است.